Sunday, February 15, 2009

PENGENALAN AL-FIQH

Assalamualaikum...
ana dan sahabat ana telah diberi mandat untuk mengurus bahgian ini..
insyaAllah selepas ini kami akan lampirkan lebih banyak tentang ilmu fiqh..
kami juga akan membuka slot soal jawab..
namun panel yang akan menjawab segala persoalan bukanlah dari kalangan kami...
panel yang akan menjawab segala persoalan fiqh nanti adalah pensyarah dari UIAM..
iaitu USTAZ MOHAMMAD NIDZAM BIN ABDUL KADIR..
Serba sedikit tentang latar belakang ustaz...
-dilahirkan di Alor Setar,Kedah.
-mendapat pendidikan awal di Maktab Mahmud Alor Setar kemudian ke Kolej Islam Sultan Zainal Abidin..
-Sarjana Muda dari Universiti Al-Azhar dan Ijazah Sarjana dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM).
-moderatot utama dalam segmen "Anda Bertanya Islam Menjawab" didalam laman web"Ustaz Nidzam"

Walaubagaimanapun,sebarang pendapat yang dirasakan kurang menepati apa yang anda fahami bolehlah dikongsi bersama,moga-moga dengan perselisihan pendapat, kita dapat mencari satu titik pertemuan yang pasti.
"innamal mukminuna ikhwah,faashlihu baina akhowaikum"...

3 comments:

  1. salam, ana ada kemusykilan. Apa hukum kita membatalkan puasa qadha dengan sengaja?

    ReplyDelete
  2. salamulaik...
    maaf saudari saifulmujahidah kerana lambat reply..
    ana menghadapi masalah ketiadaan internet..
    jadi terlambat balas disamping kerja yang lain..
    ana sudah bertanya kepada ustaz..ini jawapannya:

    Sebenarnya hukum meninggalkan puasa qadha sebenarnya hampir sama dengan puasa Ramadhan.Menurut 'Ulama,orang yang sengaja meninggalkan puasa atau sengaja membatalkan puasanya sama ada dengan makan, minum atau bersetubuh di siang hari di bulan Ramadhan tanpa ada sebarang keuzuran yang dibenarkan Syara’, ia telah melakukan dosa besar.Tidak cukup sekadar itu, ia juga wajib bertaubat memohon keampunan Allah atas dosa besar yang ia lakukan itu.

    Orang yang meninggalkan puasa di bulan Ramadhan –sama ada dengan sengaja atau kerana sakit, musafir, kedatangan haid dan nifas dan sebagainya- wajib mengganti puasa yang ditinggal itu sebelum datang bulan Ramadhan tahun berikutnya. Jika gagal menggantinya hingga masuk bulan Ramadhan tahun berikutnya, maka ia berdosa dan wajib pula atasnya membayar fidyah di samping qadha’ tadi, kecuali jika kegagalan tersebut kerana keuzuran yang tidak dapat dihindari seperti sakit yang berterusan hingga masuk bulan Ramadhan berikutnya.

    Kesimpulannya, sesiapa yang gagal menggantikan puasa dengan sengaja hingga masuk Ramadhan berikutnya -sama ada kerana sikap menangguh-nangguh atau sebagainya-, maka ia berdosa dan dikenakan denda membayar fidyah di samping tetap wajib mengqadha’ puasa yang tertinggal itu. Fidyah ini akan bertambah dengan bertambah tahun yang dilampaui. Contohnya; jika seorang itu mempunyai satu hari puasa yang tertinggal, lalu ia tidak mengqadha’nya –dengan sengaja- biarpun setelah lima tahun berlalu, maka ia wajib membayar empat fidyah di samping wajib mengqadha’ sehari puasa itu.

    Ana harap persoalan saudari sudah terjawab..
    salamualik...

    ReplyDelete
  3. Salamualik...
    Alhamdulillah,ana diberi peluang lagi untuk meneruskan berkongsi ilmu dengan akhowat semua..
    hari ini ana ingin berkongsi pengenalan tentang ilmu fiqh..

    Apa itu ilmu fiqh?

    Dari segi bahasa kalimah Fiqh bermaksud memahami. Pada asalnya ia bermaksud memahami agama secara keseluruhannya. Namun kemudiannya dikhususkan ulamak kepada memahami ajaran Islam yang berkaitan dengan hukum-hakam amali sahaja, iaitu percakapan, perbuatan dan hal-ehwal luaran manusia tanpa menyentuh soal aqidah dan akhlak.

    Secara lebih jelas, ilmu Fiqh ditakrifkan oleh ulamak sebagai; "Ilmu berkenaan hukum-hakam Syarak yangbersifat 'amali yang diperolehi dari dalil-dalilnya secara terperinci".

    Huraian;

    1. Para ulamak membahagikan hukum-hakamSyarak kepada tiga iaitu;
    a) Hukum-hakam I’tiqad
    b) Hukum-hakam ‘Amali
    c) Hukum-hakam akhlak.
    Medan pengajian ilmu Fiqh ialah yang kedua di atas iaitu hukum-hakam amali. Ilmu Fiqh tidak menyentuh tentang hukum-hakam I’tiqad, begitu juga tidak menyentuh tentang akhlak.

    2. Perkataan Syarak bermaksud Allah dan Rasul. Dalil-dalil Syarak pada dasarnya ialah Kitab Allah (yakni al-Quran) danSunnah RasulNya. Namun secara terperinci ia merangkumi juga Ijmak, Qiyas dan sebagainya.

    Apakah tujuan mempelajari ilmu Fiqh?

    Tujuan mempelajari ilmu Fiqh ialah untuk mengetahui hukum-hakam Syara’ mengenai setiap tingkah laku manusiadan melaksanakan hukum-hakam tersebut dalam kehidupan dalam segenap ruang dan lapisannya.

    Ilmu Fiqh amat berguna sama ada kepada ulama’, mufti, qadhi mahupun orang awam biasa. Bagi para ulama, mufti dan qadhi, mereka perlu mendalami ilmu ini untuk mengajar orang ramai tentang hukum Syara’, memberi fatwa dan memutuskan hukuman terhadap sesuatu kes.
    Adapun orang awam, mereka perlu mengetahui ilmu ini agar dapat menjalani kehidupan seharian bertepatan dengangaris panduan yang ditetapkan Syara’.

    Apa maksud hukum Syarak?

    Kita sebutkan tadi bahawa tujuan mempelajari ilmu Fiqh ialah untuk mengetahui hukum Syara’ atas setiap perbuatan kita. Apa yang dimaksudkan dengan hukum Syara’? Hukum Syara’ ialah "Ketetapan dari Allah ke atas perbuatan-perbuatan hamba yang mukallaf sama ada ia perlu dilakukan atau perlu ditinggalkan atau diberi pilihan untuk melakukannya atau meninggalkannya". Ketetapan ini diketahui berdasarkan penelitian terhadap dalil-dalil Syara' iaitu al-Quran, as-Sunnah, Ijma', Qias dan sebagainya oleh para ahli Fiqh atau Mujtahid.

    Berapakah pembahagian hukum Syarak?

    Melihat kepada pengertian hukum di atas, dapat kita simpulkan bahawa perbuatan-perbuatan hamba mengikut hukum Syarak berada dalam tiga bahagian besar;

    Pertama; Perbuatan-perbuatan yang dituntut supaya dilakukan

    Kedua; Perbuatan-perbuatan yang dituntut supaya ditinggalkan

    Ketiga; Perbuatan-perbuatan yang diberi pilihan (yakni terserah kepada manusia sama ada ingin melakukannya ataumeninggalkannya)

    Kemudian, bahagian pertama dan kedua terbahagi pula kepada dua jenis;

    Pertama; Yang dituntut secara jazam iaitu tuntutan mesti.

    Kedua; Yang dituntut tidak secara jazam, iaitu tuntutan secara galakan sahaja, bukan tuntutan mesti atau wajib.

    Bagi bahagian pertama (iaitu perbuatan-perbuatan yang dituntut supaya dilakukan), jika jenis tuntutan adalah jazam (yakni mesti), maka ia dinamakan wajib. Adapun jika jenis tuntutan adalah tidak jazam (tidak mesti), iaitu hanya galakan sahaja, maka ia dinamakan sunat. Bagi bahagian kedua pula (iaitu perbuatan-perbuatan yang dituntut supaya ditinggalkan), jika jenis tuntutanadalah jazam (yakni mesti), maka ia dinamakan haram. Adapun jika jenis tuntutan adalah tidak jazam (tidak mesti), iaitu hanya galakan sahaja, maka ia dinamakan makruh.

    Kesimpulan

    Setelah memahami pengertian dan pembahagian hukum Syarak di atas, dapat kita simpulkan perbuatan-perbuatan mukallaf mengikut hukum Syarak terbahagi kepada lima jenis;

    1. Yang wajib; iaitu perbuatan-perbuatan atau amalan-amalan yang mesti dilakukan di mana jika ditinggalkan akan berdosa.

    2. Yang sunat; iaitu perbuatan-perbuatan atau amalan-amalan yang digalakkan melakukannya oleh Syarakiaitu diberi pahala sesiapa yang melakukannya, namun tidaklah berdosa jika ditinggalkannya.

    3. Yang haram; iaitu amalan-amalan atau perbuatan-perbuatan yang mesti ditinggalkan di mana jika dilakukan akan berdosa.

    4. Yang makruh; iaitu amalan-amalan atau perbuatan-perbuatan yang digalakkan meninggalkannya iaitu diberi pahala kepada orang yang meninggalkannya (kerana Allah), namun tidak dikira berdosa jika dilakukannya.

    5. Yang mubah (harus); iaitu perbuatan-perbuatan atau amalan-amalan yang diserah kepada pilihan manusia samaada ingin melakukannya atau meninggalkannya di mana sebarang pilihannya tidak akan membawa implikasi dosa atau pahala.

    Tidak ada perbuatan mukallaf dari sekecil-kecil hingga sebesar-besarnya melainkan tertakluk dengan salah satudari hukum lima di atas.

    Apa makna mukallaf? Siapakah yang dikatakan sebagai mukallaf?

    Mukallaf ialah seorang yang telah mencukupi syarat untuk diberikan taklif Syarak (yakni tuntutan dankewajipan Syarak). Orang yang mukallaf wajib mematuhi ketetapan agama dan setiap perbuatan dan perlakuannya tertakluk dengan hukum yang telah ditetapkan oleh agama sama ada wajib, haram, harus dan sebagainya tadi. Syarat-syarat mukallaf ialah:
    1. Telah sampai umur (yakni baligh)
    2. Memiliki akal yang waras
    3. Sampai dakwah kepadanya
    4. Sempurna pancaindera, khususnya penglihatan atau pendengaran.

    Siapakah orang-orang yang terkeluar dari kelompok mukallaf?

    Dari takrif dan syarat-syarat mukallaf tadi, terkeluar dari kelompok mukallaf:
    1. Kanak-kanak yang belum baligh. Kanak-kanak yang mati sebelum baligh, ia akan selamat (dari siksaan Allah)sekalipun anak-anak orang kafir.
    2. Orang gila atau tidak siuman
    3. Orang-orang yang tidak sampai dakwah kepadanya termasuklah ahlul-fatrah iaitu orang-orang yang hidup di antara zaman pengutusan Rasul (*yakni mereka jauh dari Rasul yang terdahulu dan tidak berkesempatan dengan Rasul yang bakal datang) atau hidup di zaman Rasul yang bukan diutuskan kepada mereka. Mereka akan selamat dari siksaan Allah kerana tidak sampai dakwah kepada mereka.
    (Rujuk: Hasyiyah Imam al-Baijuri ‘ala Jauharati-Tauhid, hlm. 67-68).

    Apa cabang-cabang ilmu yang terkandung dalam ilmu Fiqh?

    Ilmu Fiqh merangkumi dua bahagian besar;

    1. Ibadah; iaitu hukum-hakam yang menyentuh hubungan manusia dengan Tuhan. Ia merangkumi ibadah solat, puasa,zakat, haji dan sebagainya.

    2. Mu'amalat; iaitu hukum-hakam yang menyentuh hubungan manusia sesama manusia. Cabang mu’amalat ini merangkumi pula bidang-bidang berikut;

    a) Hukum-hakam tentang kekeluargaan yang merangkumi perkahwinan, perceraian, perwarisan, nafkah dan sebagainya.

    b) Hukum-hakam tentang harta seperti jual-beli, sewa-menyewa, gadaian, jaminan dan sebagainya.

    c) Hukum-hakam tentang sistem pemerintahan dan pentadbiran negara merangkumi kewajipan melantik ketua negara, tanggungjawab ketua negara/pemimpin dan hak dan kewajipan rakyat/warga negara.

    d) Hukum-hakam tentang kehakiman/pengadilan merangkumi membuat keputusan (al-qadha), pendakwaan, prinsip-prinsip hukuman, kesaksian, sumpah, keterangan dan sebagainya.

    e) Hukum-hakam tentang ahli Zimmah (orang bukan Islam yang mendiami dalam negara Islam) merangkumi hak-hak dan tanggungjawab mereka terhadap negara dan sebagainya.

    f) Hukum-hakam tentang hubungan antarabangsa merangkumi hubungan negara Islam dengan negara-negara luar di masa damai atau ketika perang.

    g) Hukum-hakam tentang kewangan negara merangkumi sumber-sumber pendapatan negara dan perbelanjaan-perbelanjaannya.

    h) Hukum-hakam tentang jenayah dan hukuman; merangkumi penetapan perkara-perkara yang terlarang dan hukuman-hukumannnya, cara-cara menetapkan/mensabit kesalahan-kesalahan jenayah dan perlaksanaan hukuman terhadapnya.

    Apakah sumber-sumber ilmu Fiqh?

    Sumber-sumber ilmu Fiqh bermaksud dalil-dalil yang menjadi sandaran ahli-ahli Fiqh (Faqih atau Fuqahak) dalam mengeluar hukum-hakam Fiqh. Ia terdiri dari sumber-sumber asal dan sumber-sumber sokongan. Sumber asal bagi ilmu Fiqh ada dua sahaja iaitu;

    1. Al-Quran
    2. As-Sunnah

    Sumber-sumber sokongan bermaksud dalil-dalil tambahan yang membantu ahli-ahli Fiqh untuk mengeluarkanhukum-hakam Fiqh menepati prinsip sumber asal di atas (al-Quran dan as-Sunnah). Ia terdiri dari;

    1. Ijmak
    2. Qiyas
    3. Istishab
    4. Masalih Mursalah
    5. Istihsan
    6. 'Uruf
    7. Syari'at terdahulu

    Setakat ini sahaja ana dapat berkongsi.Sebarang penambahan amat dialu-alukan.Moga-moga ilmu yang dapat ini diberkati Allah S.W.T.

    ReplyDelete